Cum a apărut Black Friday și când a debutat la eMAG în România

de: Teodora Tudosie
14 11. 2019

În prezent, Black Friday este cel mai important eveniment de vânzări din timpul anului. Istoria evenimentului e incertă și, în timp, a fost încărcată cu tot felul de semnificații.

Evenimentul are loc în fiecare an. Deși, cel mai probabil, ți-ai cumpărat ceva cu ocazia acestuia, nu știi care îi este, de fapt, originea. Anul acesta, cel mai mare eveniment de sales se va desfășura pe 15 noiembrie, că așa a decis eMAG.

Totul a plecat din Statele Unite ale Americii. Multă vreme, ziua cu cele mai multe reduceri din an a fost după Ziua Recunoștinței. Acum, se întinde pe o săptămână sau chiar mai mult.

Conceptul Black Friday e mai vechi decât ai crede

Partea interesantă e că acesta nu este un concept din lumea modernă, ci este unul vechi. N-a fost dintotdeauna cel mai bună prilej pentru care să-ți cumperi un nou televizor sau cel mai nou telefon. Inițial, termenul de Black Friday n-a fost asociat cu sesiuni de shopping, ci cu o criză financiară.

În 1869, doi bancheri de pe Wall Street au cumpărat o cantitate semnificativă din aurul Statelor Unite. Sperau astfel ca prețul să crească masiv, iar ei să reușească să-l vândă pe bani mai mulți. Complotul celor doi a fost dezvăluit într-o vineri, pe 24 septembrie 1869.

Atunci, piața bursieră s-a prăbușit, lăsând pe toți cei de pe Wall Street în faliment. Acea zi a rămas în istorie sub numele de Black Friday.

De unde a pornit evenimentul reducerilor

Cele mai multe informații indică faptul că evenimentul are originea în statul Philadelphia și datează din anii ’50 – ’60. Totul se leagă de sărbătoarea națională din Statele Unite, Ziua Recunoștinței, care se sărbătorește întotdeauna joia.

În acea perioadă, vinerea de după Thanksgiving era mereu prilej pentru cetățeni și turiști să inunde străzile orașelor. Astfel, departamentul de poliție din Philadelphia a numit-o Black Friday, termen care ar fi descris cel mai bine haosul care se producea pe străzi a doua zi după Ziua Recunoștinței.

Termenul a devenit cunoscut mai târziu. Totul a început de la o reclamă publicată în revista The American Philatelist, în 1966. Până la sfârșitul anilor 1980, termenul era cunoscut în toată țara, iar retailerii l-au legat curând de vânzările lor de după Ziua Recunoștinței.

Fenomenul a luat amploare în următorii ani. Astăzi, Black Friday este cel mai mare eveniment comercial din an. Atunci, multe magazine reduc prețurile unor game de produse, pentru a spori profiturile, dar și pentru a începe oficial sezonul festiv.

În ultimii ani, o serie de promoții și oferte încep, de fapt, mai devreme, în zilele dinainte. De altfel, unii retaileri online își încep reducerile încă de la începutul lunii noiembrie.

În România, primul Black Friday a fost în 2011. Au fost doar câteva magazine, printre care și eMAG. Miza, atunci, a fost pe electronice. Între timp, lista a crescut considerabil și evenimentul a fost diluat de la an la an cu tot felul de campanii de-a lungul anului.